Cło na samochody z Niemiec do Polski nie występuje w przypadku pojazdów sprowadzanych z krajów Unii Europejskiej, w tym z Niemiec, ale kluczowym podatkiem przy imporcie jest akcyza, której wysokość zależy od pojemności silnika, wartości auta i typu napędu [1][3][4]. Poniżej znajdziesz wszystkie najważniejsze informacje dotyczące opłat, formalności oraz przepisów związanych z importem samochodu z Niemiec do Polski.

Akcyza na samochody z Niemiec – ile zapłacisz?

Wysokość akcyzy za samochód sprowadzany z Niemiec ustalana jest na podstawie wartości pojazdu i pojemności jego silnika [1][3]. Dla aut z silnikiem do 2000 cm³ akcyza wynosi 3,1% wartości auta. Dla pojazdów powyżej 2000 cm³ stawka wzrasta do 18,6% wartości auta [1][3]. Samochody elektryczne oraz wodorowe są zwolnione z akcyzy, natomiast hybrydy typu plug-in korzystają z preferencyjnych stawek, szczególnie przy silnikach do 2000 cm³ [4]. Podstawą do obliczenia akcyzy jest cena transakcyjna widniejąca na fakturze lub umowie kupna [1].

Od 1 kwietnia 2025 roku w życie weszła ważna zmiana: przedsiębiorcy, którzy rejestrują sprowadzone auto czasowo i następnie wywożą je z Polski (tzw. reeksport), mogą ubiegać się o zwrot akcyzy, pod warunkiem spełnienia określonych procedur [2].

  Jak mądrze wybrać hulajnogę elektryczną na swoje potrzeby?

Najważniejsze formalności przy imporcie auta z Niemiec

Po zakupie samochodu w Niemczech należy zadbać o odpowiedni transport pojazdu do Polski. Istotne jest, by zachować wszelkie dokumenty potwierdzające cenę zakupu, gdyż będą one niezbędne przy obliczaniu akcyzy [1][2][4].

Kolejnym krokiem jest przetłumaczenie niemieckich dokumentów pojazdu oraz wykonanie w Polsce przeglądu technicznego. Rejestracja samochodu w polskim wydziale komunikacji wymaga wcześniejszego opłacenia akcyzy. Rejestracja pojazdu bez potwierdzenia zapłaty akcyzy jest niemożliwa [1][4]. Ponadto konieczne jest opłacenie polisy OC oraz dokonanie opłat rejestracyjnych [2][4].

Zasady wyliczania akcyzy przy imporcie pojazdów

Akcyza naliczana jest procentowo od deklarowanej i udokumentowanej wartości pojazdu – cena powinna być możliwa do zweryfikowania przez organy celno-skarbowe [1][3]. Pojemność silnika stanowi drugi kluczowy czynnik wpływający na wysokość podatku, a trzecim jest typ napędu (spalinowy, hybrydowy, elektryczny) [3][4].

Rząd wprowadza regularne zmiany w przepisach dotyczących akcyzy, dlatego zawsze należy weryfikować aktualne stawki, szczególnie dla pojazdów hybrydowych oraz elektrycznych, które mogą korzystać z preferencyjnych rozwiązań podatkowych [4].

Inne koszty związane z importem samochodu z Niemiec

Podczas sprowadzania samochodu z Niemiec trzeba liczyć się z dodatkowymi opłatami obejmującymi tłumaczenie dokumentów, przegląd techniczny w Polsce, ubezpieczenie OC oraz same koszty rejestracyjne [2]. Do tego dochodzą kwestie organizacyjne jak transport pojazdu.

Podatek akcyzowy należy traktować jako najważniejszy i nieunikniony koszt fiskalny, który należy opłacić przed rejestracją samochodu w Polsce [1][2][3][4]. W kalkulacji końcowej opłacalności importu warto zestawić wszystkie wydatki w tym: opłatę akcyzy, tłumaczenia, przegląd techniczny pojazdu oraz ubezpieczenie [2][4].

  Jak wygląda obecnie transport towarów do Rosji?

Co warto wiedzieć przed zakupem auta w Niemczech?

Zakup samochodu w Niemczech to popularny wybór wśród Polaków ze względu na często korzystniejsze ceny oraz dobry stan techniczny pojazdów w porównaniu do tych z rynku krajowego [1][4]. Kluczowe jest jednak dobre przygotowanie do całego procesu: od znalezienia oferty i weryfikacji dokumentów, przez właściwe oszacowanie opłat, aż po finalną rejestrację auta w Polsce.

Nieznajomość przepisów dotyczących akcyzy lub pominięcie formalności może skutkować opóźnieniami lub wyższymi kosztami. Dlatego tak istotne jest, by przed zakupem sprawdzić aktualne przepisy oraz procedury związane z importem i rejestracją samochodu [2][3][4].

Podsumowanie: cło, akcyza i formalności

Przy sprowadzaniu samochodu z Niemiec do Polski cło nie obowiązuje, ponieważ Niemcy są członkiem Unii Europejskiej. Głównym kosztem podatkowym jest akcyza, wyliczana na podstawie wartości auta, pojemności silnika i rodzaju napędu. Dodatkowe koszty to tłumaczenia, przegląd techniczny, rejestracja i ubezpieczenie. Nowe przepisy pozwalają na zwrot akcyzy dla przedsiębiorców przy reeksportach na określonych warunkach [1][2][3][4].

Źródła:

  • [1] https://carforfriend.pl/akcyza-za-samochod-z-niemiec-w-2025-roku-wszystko-co-musisz-wiedziec/
  • [2] https://www.superauto.pl/artykuly/podatek-akcyzowy-wszystko-co-musisz-wiedziec
  • [3] https://rankomat.pl/samochod/akcyza-za-samochod
  • [4] https://rejestracjapojazdu.pl/akcyza-za-samochody-sprowadzone-z-zagranicy-w-2025-roku-kompletny-przewodnik/