Import samochodu spoza Unii Europejskiej wiąże się z obowiązkiem opłacenia kilku podatków. Aby prawidłowo zarejestrować pojazd w Polsce, należy dokładnie obliczyć cło, akcyzę oraz VAT. Proces wyliczeń opiera się na konkretnych stawkach i precyzyjnych podstawach opodatkowania wynikających z wartości pojazdu i parametrów samochodu.
Co to jest cło i kiedy należy je opłacić?
Cło jest podatkiem importowym obowiązującym wyłącznie przy sprowadzaniu samochodów spoza Unii Europejskiej. Dotyczy to pojazdów przywiezionych między innymi z USA i Kanady. Kupując auto z kraju członkowskiego UE, nie płaci się cła. Stawka cła w przypadku samochodów osobowych wynosi 10% wartości auta powiększonej o koszty transportu i ubezpieczenia. Opłacenie cła to pierwszy krok po ustaleniu wartości pojazdu przy imporcie z państw trzecich.
Ustalanie podstawy do obliczenia podatków i przeliczenie wartości
Wartość niezbędna do ustalenia kwot podatków wynika z ceny pojazdu oraz kosztów dodatkowych. Punktem wyjścia jest wartość rynkowa pojazdu, którą należy przeliczyć na złote polskie według średniego kursu Narodowego Banku Polskiego z dnia powstania obowiązku podatkowego. Obowiązek ten najczęściej pojawia się w dniu przekroczenia granicy lub w dacie zakupu samochodu.
Koszty transportu i ubezpieczenia także wchodzą do podstawy opodatkowania cłem. Jeśli organ celny uzna, że przedstawiona przez importera wartość pojazdu jest zaniżona w stosunku do rynkowej, może zażądać wyceny rzeczoznawcy, by potwierdzić faktyczny koszt pojazdu na rynku.
Jak obliczyć cło za sprowadzony samochód?
Proces obliczania cła za samochód importowany spoza UE polega na dodaniu wartości pojazdu, kosztów transportu i ubezpieczenia. Od tej sumy wyciąga się 10%. Tak wyliczone cło wpłaca się przed dalszymi działaniami podatkowymi. Brak opłat cła skutkuje niemożnością zarejestrowania samochodu w Polsce.
Obowiązek uiszczenia cła dotyczy wyłącznie samochodów, których krajem pochodzenia nie jest żadne z państw członkowskich Unii Europejskiej. W przypadku pojazdów sprowadzanych z państw UE cło nie jest wymagane.
Obliczanie akcyzy od samochodu
Akcyza to podatek, którego wysokość zależy od pojemności silnika pojazdu. Do obliczenia podstawy służy wartość auta przeliczona na polskie złote. Akcyza jest drugim obowiązkowym podatkiem, którego uiszczenie stanowi warunek rejestracji samochodu w Polsce.
Dla samochodów z silnikami do 2000 cm³ stawka akcyzy wynosi 3,1% wartości pojazdu. Dla silników o pojemności powyżej 2000 cm³ wynosi 18,6% tej wartości. Akcyza od samochodu musi być opłacona w ciągu 30 dni od sprowadzenia auta.
Po opłaceniu akcyzy właściciel pojazdu otrzymuje urzędowe zaświadczenie, potrzebne podczas rejestracji samochodu w urzędzie komunikacji.
Jak wyliczyć VAT od importowanego auta?
VAT w wysokości 23% nalicza się wyłącznie przy imporcie pojazdów spoza UE. Jest on obliczany od sumy wartości pojazdu, kosztów transportu, cła oraz akcyzy. Podstawą wyliczenia jest więc kwota uwzględniająca wszystkie poniesione wydatki związane z pojazdem i podatkami importowymi.
W przypadku samochodów sprowadzanych z państw UE VAT nie jest wymagany. Płaci się jedynie akcyzę, zgodnie z naliczonymi stawkami procentowymi od wartości rynkowej pojazdu.
Podsumowanie kroków – jak obliczyć wszystkie należności?
Proces rozliczenia podatków przy imporcie samochodu składa się z kilku etapów. Najpierw należy określić wartość rynkową samochodu (przeliczoną na złote według kursu NBP z właściwego dnia). Następnie z tej wartości oraz kosztów transportu i ubezpieczenia oblicza się cło według stawki 10%. Kolejnym krokiem jest ustalenie wysokości akcyzy – według pojemności silnika (3,1% do 2000 cm³ lub 18,6% powyżej tej pojemności). Na końcu do sumy wartości pojazdu, cła i akcyzy dolicza się VAT w wysokości 23%.
Wyliczenie wszystkich podatków importowych oraz ich terminowe opłacenie gwarantuje prawny obowiązek i umożliwia rejestrację pojazdu w Polsce. Każdy krok wymaga rzetelnego podania wartości auta i kosztów transportu oraz ubezpieczenia, co kluczowo wpływa na ostateczną wysokość potrzebnych płatności.
Przestrzeganie opisanych zasad umożliwia bezpieczne, zgodne z wymogami rejestracyjnymi obliczenie cła za samochód sprowadzany z zagranicy oraz pozostałych podatków, gwarantując legalne użytkowanie auta na polskich drogach.

RM Solar to wiodący portal tematyczny o odnawialnych źródłach energii i inteligentnych rozwiązaniach dla domu. Od 2024 roku łączymy świat nowoczesnych technologii z troską o środowisko naturalne, dostarczając praktyczną wiedzę i sprawdzone rozwiązania dla świadomych konsumentów.