Badania techniczne samochodu w Polsce są obowiązkowe dla wszystkich pojazdów uczestniczących w ruchu drogowym, a ich harmonogram wynika bezpośrednio z przepisów ustawy prawo o ruchu drogowym. Standardowo badania techniczne samochodu należy wykonać raz na 12 miesięcy, ale istnieją ważne wyjątki dotyczące m.in. nowych pojazdów czy aut specjalnych. Szczegółowy harmonogram i wyjątki przedstawiono poniżej w oparciu o aktualne regulacje.
Obowiązek badań technicznych oraz podstawa prawna
Badania techniczne pojazdu są obligatoryjne i regulowane prawnie. Bez nich samochód nie może legalnie poruszać się po drogach publicznych. Częstotliwość oraz szczegółowe zasady ich wykonywania reguluje art. 81 ustawy prawo o ruchu drogowym [1][2]. Wszystkie pojazdy zarejestrowane i uczestniczące w ruchu muszą być regularnie sprawdzane pod kątem technicznym [1].
Regularne przeprowadzanie badań technicznych stanowi gwarancję bezpieczeństwa oraz zgodności pojazdu z obowiązującymi normami dopuszczenia do ruchu i minimalizuje ryzyko wystąpienia niebezpiecznych awarii [3]. Badania te obejmują ocenę stanu technicznego auta i wykrywanie potencjalnych zagrożeń dla kierowcy oraz innych uczestników ruchu [3].
Częstotliwość badań technicznych pojazdów osobowych
Dla większości pojazdów osobowych badania techniczne wykonuje się według jasno określonego harmonogramu:
- Pierwsze badanie: Nowe auta mają pierwszy przegląd techniczny po upływie 3 lat od daty pierwszej rejestracji [1][4][5].
- Drugie badanie: Przeprowadza się po 2 latach od pierwszego badania [1][4][5].
- Kolejne badania: Po ukończeniu 5 lat przez pojazd, przegląd wykonywany jest co roku, czyli raz na 12 miesięcy [1][4][5].
Oznacza to, że przebieg obowiązkowych badań technicznych indywidualnego samochodu wygląda następująco: pierwsze badanie po 3 latach, drugie po kolejnych 2 latach, następnie kolejne raz na rok od piątego roku użytkowania [1]
Wyjątki i kategorie specjalne – krótsze terminy badań
Niektóre pojazdy podlegają skrótom interwałów badań technicznych:
- Pojazdy z instalacją gazową (LPG/CNG): Podlegają corocznemu badaniu technicznemu od początku użytkowania, niezależnie od wieku [1].
- Taksówki, pojazdy do nauki jazdy, pojazdy uprzywilejowane: Wymuszają obowiązek corocznych przeglądów od początku użytkowania [1][4].
- Autobusy: Muszą przechodzić badanie techniczne co 6 miesięcy [1].
- Auta ciężarowe (do 3,5 t): Wymagają przeglądów co 2 lata przez pierwsze lata eksploatacji [7].
Pojazdy wyposażone w instalacje gazowe, także podlegają kontroli samej instalacji w ramach badania technicznego [1].
Badania dodatkowe – kiedy są wymagane?
Niezależnie od powyższego harmonogramu, badania techniczne mogą zostać zlecone dodatkowo:
- Po poważnym wypadku drogowym, aby zweryfikować, czy samochód wciąż spełnia normy bezpieczeństwa [1].
- Na polecenie policji – gdy istnieje podejrzenie, że stan techniczny pojazdu zagraża bezpieczeństwu ruchu [1].
- W przypadku wykrycia poważnych usterek podczas tradycyjnego badania, które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego [1].
Ważność i potwierdzenie badania technicznego w dokumentach
Informacja o ważności przeglądu technicznego widnieje zawsze w dowodzie rejestracyjnym pojazdu, gdzie zostaje naniesiona pieczątka z datą kolejnego badania [6]. Brak aktualnego badania technicznego skutkuje brakiem dopuszczenia pojazdu do ruchu publicznego [2].
Sam przebieg przeglądu technicznego trwa zazwyczaj od 15 do 20 minut [6].
Koszt i częstotliwość badań technicznych w porównaniu europejskim
Badanie techniczne samochodu osobowego w Polsce kosztuje 98-99 zł plus ewentualnie 63 zł za pojazd wyposażony w instalację gazową [5][6].
Porównując z innymi krajami europejskimi, koszt przeglądu jest zdecydowanie niższy niż w Niemczech czy Holandii, gdzie kształtuje się na poziomie nawet ponad 500 zł [5].
Jeśli chodzi o częstotliwość przeglądów technicznych w Europie:
- Niemcy: Raz na 2 lata.
- Holandia: Raz na 2 lata dla pojazdów poniżej 8 lat, raz na rok dla starszych.
- Hiszpania: Raz na 2 lata do 10 roku pojazdu, raz na rok dla starszych.
- Polska: Pierwszy przegląd po 3 latach, potem po 2 latach, następnie co roku od piątego roku użytkowania [5].
Obowiązująca obecnie w Unii Europejskiej reforma przewiduje wprowadzenie obowiązkowych corocznych badań dla pojazdów osobowych i dostawczych starszych niż 10 lat [5].
Podsumowanie: Co ile badać samochód?
Standardowy harmonogram badań technicznych samochodu wygląda następująco:
- Nowe auto – pierwsze badanie po 3 latach
- Drugie badanie – po kolejnych 2 latach
- Piąty i każdy kolejny rok – przegląd co 12 miesięcy
- Pojazdy z LPG, taksówki, autobusy, nauka jazdy – co roku lub nawet częściej
Harmonogram zależy od typu pojazdu i zamontowanych instalacji. W razie wątpliwości zawsze należy sprawdzić aktualną datę kolejnego przeglądu w dowodzie rejestracyjnym [6]. Brak ważnego badania technicznego uniemożliwia legalny udział w ruchu drogowym [2].
Źródła:
- [1] https://www.skp-beno.pl/jak-czesto-nalezy-dokonywac-badan-technicznych/
- [2] https://autosearch.pl/badanie-techniczne-pojazdu-a-przeglad-okresowy-poznaj-roznice/
- [3] http://blog.motozeg.pl/jak-czesto-nalezy-wykonywac-badania-techniczne-pojazdow
- [4] https://motoparkgdansk.pl/przedstawiamy-nowe-zasady-przegladu-technicznego-samochodu/
- [5] https://forsal.pl/transport/aktualnosci/artykuly/9787444,nowe-wymogi-badan-technicznych-2026.html
- [6] https://www.leasys.com/pl/polish/leasys-world/przeglad-techniczny-samochodu-kiedy-jak-czesto
- [7] https://flowapps.pl/blog/badanie-techniczne-pojazdu-kiedy-wykonac/

RM Solar to wiodący portal tematyczny o odnawialnych źródłach energii i inteligentnych rozwiązaniach dla domu. Od 2024 roku łączymy świat nowoczesnych technologii z troską o środowisko naturalne, dostarczając praktyczną wiedzę i sprawdzone rozwiązania dla świadomych konsumentów.